26.07.2010

Miraklene i Santo Fico

Innbyggerne i Santo Fico er helt i hundre da en buss full av britiske turister på avveie havner i deres lille by. Her øyner man muligheter for å tjene penger. Et gammelt kompispar finner frem igjen gamle triks, og utnytter de til det fulle.

En humoristisk og gøyal begynnelse på boken. Men selv om settingen er en koselig liten by i Italia, som er fylt av sære men elskverdige karakterer, kan jeg ikke hjelpe for å føle at det er noe som mangler. Det blir for tynt - litt overfladisk kanskje. Den fenger likevel nok til at jeg fortsetter på boken, og når jeg runder midten begynner det å skje ting. Det viser seg at denne boken - som jeg i utgangspunktet tenkte var en lettlest og enkel bok som man kan kose seg med noen timer i solen - faktisk er noe mer enn bare en koselig historie. Vi blir bedre kjent med flere av karakterene, og oppdager at de bærer på hemmeligheter, sårbarhet og omtenksomhet for andre.

Et jordskjelv endrer hele tonen i boken, og får enkelte av karakterene til å vise sine mindre elskverdige sider, mens andre trår til og hjelper hverandre i krisesituasjonen. Karakterene blir mer enn bare karikaturer, og et nytt plot dukker opp hvor det å legge vekk egne drømmer for å hjelpe andre blir sentralt. Det høres nok ikke ut som det mest originale plottet, og det er det heller ikke, men i andre halvdel av boken ble jeg engasjert og brydde meg om karakterene. På slutten ble jeg rørt, og jeg følte karakterene hadde utviklet seg på en realistisk måte.

Det virket nesten som om det var to forskjellige bøker om de samme innbyggerne. Første del og andre del av boken var såpass forskjellig. Jeg likte begge, men det var slutten på boken, og ikke begynnelsen, som hadde mest dybde, og som gjorde meg investert i hvordan det skulle gå med disse menneskene. Noen av dere vil nok syns det blir for forutsigbart og nesten klisjeaktig, og selv om jeg ikke kan si meg uenig ble denne boken en fin leseropplevelse for meg. Forfatteren skrev godt nok, og karakterene var virkelige nok til at det ikke gjorde så mye at plottet ikke var det mest originale. Alt i alt en fin leseropplevelse. Men første del av boken trekker litt ned..

2 kommentarer:

  1. Flott bokanmeldelse!
    Jeg likte denne boka godt. Leste boka etter en ferie i Toscana og det ble nesten som å "reise" tilbake...

    SvarSlett
  2. Jeg leste den da jeg gikk på ungdomsskolen. Husker ikke lenger noe av hva den handlet om, men husker at jeg syntes den var veldig fin! Er ikke sikkert at jeg hadde syntes det om jeg leste den på nytt - tror jeg skal la den få ligge som et godt leseminne uten å ta den opp igjen =)

    SvarSlett