21.02.2012

Topp ti bøker jeg vil redde hvis jeg blir bortført av Aliens

Det er tid for topp ti tirsdag, og for første gang på lenge er jeg klar for å bidra med en liste. Hvilke bøker ville jeg reddet hvis det skjedde en katastrofe, for eksempel som å bli bortført av aliens? Brann i huset er vel et mer normalt eksempel, men likevel... Here it goes:

Jeg har få virkelig vakre bøker og ingen som er verdifulle, og dermed baserer jeg listen på hvilke bøker jeg tror jeg kunne lest om og om igjen som et romvesens slave, forskningsobjekt el. Jeg skal for en gangs skyld ikke jukse og si ti lange serier, men velge ti bøker som jeg faktisk kunne fått med meg i en plastpose eller hva nå enn jeg har tilgjengelig når romvesnene kommer.


1. The Lord of the Rings. Noen elsker Tolkiens mesterverk, noen synes det er kjedelig, andre liker rett og slett ikke fantasy og andre urealistiske sjangre og vil ikke gi den et forsøk en gang. Jeg tilhører den første kategorien og kan fint lese denne om igjen hvert år frem til de utenomjordiske skapningene finner ut at det er på tide å eksperimentere med øynene mine, eller eventuelt til de dreper meg (forutsatt at de ikke er snille og fredelige). Et trygt og fint, dog noe tradisjonelt, valg.

2. The War of Don Emmanuel's Nether Parts. Jeg regner med at det kan bli ensomt å leve som en labratoriemus i en flyvende tallerken eller på en fremmed planet, men med Louis de Bernières debutbok kan jeg aldri kjede meg. Det finnes uttalige herlige og livlige karakterer i boken som kan fungere som potensielle fantasivenner, og den er så spekket av lag at jeg er helt sikker på at jeg fremdeles vil oppdage nye aspekter ved boken når jeg er kommet til den tiende gjennomlesningen.

3. Chess. Kanskje jeg klarer å gjøre som hovedpersonen i Stefan Zweig sin mesterlige novelle etter å ha lest den et par hundre ganger. Den tipser om et krevende tidsfordriv, som enten vil gjøre meg gal eller holde meg fornuftig, alt etter som... Sjakk er gøy!

4. Brodeck's Report. Uansett hvor grusomt jeg har det i min ensomme tilværelse på en fremmed planet kan jeg bli minnet på at det er noen som har det verre. Selv om de var karakterer i en bok og jeg er virkelig, selv om de forlot sitt hjem frivillig mens jeg ble kidnappet. Alternativt kan jeg nyte denne nydelige boken uten å assosiere den med min egen situasjon.

5. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Douglas Adams står for meg som det mest åpenlyse valget av bok i en situasjon som denne. Skal jeg reise rundt i verdensrommet sammen med vennlige eller ikke fullt så vennlige romvesener har jeg mye å lære av både denne og de resterende bøkene i serien hans. Jeg jukser litt likevel, og sier at jeg tar med meg hele trilogien (på fem bøker), i og med at mine passer inni en liten boks som ikke er spesielt mye større enn en vanlig murstein. Jeg skal huske håndkledet mitt i tillegg!

6. Bleak House. Ja, jeg innser at det er en risiko å ta med en bok som jeg aldri har lest, men jeg vil ha muligheten til å lese mer av Dickens selv om jeg blir kidnappet av romvesener, og Bleak House virker som et relativt trygt valg i og med at det er så mange som favorittstempler den. Dessuten er min utgave desidert penere enn mine andre Dickens-bøker.

7. Barnas Store H.C. Andersen. Når hjemlengselen verker som verst kan det være fint å lese gode, gamle eventyr som jeg husker fra jeg var liten og som fremdeles har en sterk appell for voksne. Mens jeg sitter i en øde del av romskipet, med håndkledet i en ball bak hodet, som en pute, kan jeg kose meg med klassikere som Den Stygge Andungen, Keiserens Nye Klær, Den Lille Piken med Svovelstikkene og Den Lille Havfruen.

8. The Master and Margarita. Jeg kan ikke forlate jorden uten å ha fullført boken jeg holder på å lese, spesielt ikke en bok som er så mystisk som denne. Jeg MÅ lese videre. Heldigvis er Bulgakovs mesterverk en bok jeg tror kan leses om igjen og om igjen, uten at den blir kjedelig og forutsigbar.

9. The Secret History. En bok jeg vil ha med fordi den underholder. Stort. Jeg kan virkelig glemme alt det fremmede rundt meg når jeg leser Donna Tartts bok. Et must på enhver utenomjordisk reise (frivillig eller ufrivillig).

10. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Det er trist å kun ha en bok i en serie, men skal jeg kun ta med en bok er det uten tvil denne som får bagasjeplass. Den morsomste, tristeste, vakreste, herligste boken som Rowling har skrevet.

Uff, jeg kommer til å savne resten av boksamlingen min. Til de romvesener som måtte lese dette: hvis dere vil ha meg må dere være villig til å ta med boksamlingen min også. Hvis dere ikke er villige, la meg være i fred!

11 kommentarer:

  1. Herlig, labben! Dette var en fantastisk fin listepost :) Jeg krysser fingrene for at du slipper å bli bortført av aliens(eller hvis det så skjer at de har et stort bibliotek!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det var en hyggelig kommentar å få =)

      Og takk for at du krysser fingrene for meg ;)

      Slett
  2. Tenk hvis du ble bortført av aliens med komplett boksamling, og du fikk nyte godt av at dagene har flere timer uti verdensrommet. I så fall: Ta meg med! Gøy at du har begynt på Mesteren og Margarita; jeg tror man kan lese den uendelig mange ganger og fortsatt få aha-opplevelser hver gang. Den er helt spesiell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, en slik hverdag kunne jeg likt. Lover å ta deg med, så lenge jeg blir advart i god tid.

      Slett
  3. Fantastisk. Mange vanskelige valg man må ta her i livet, men synes du har gjort noen fornuftige valg. En blanding av bøker du ikke har lest, bøker som kan leses om igjen, trygge bøker til hjemlengsel og noen overlevelsesbøker. Jeg har ikke laget liste selv, men har selvfølgelig tenkt over saken og ville slitt med å velge en Harry Potter-bok. Jeg tror mine favoritter er 3,4 og 5, men å velge en av dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk =)

      Jeg skjønner problemet ditt. Av en eller annen grunn har Azkaban alltid vært den soleklare favoritten min, men det hadde vært trist å aldri få lese resten av serien. Den sjette boken er min favoritt nummer to, den vil jeg aller helst slippe å klare meg uten.

      Slett
  4. Bra liste! Betryggende at du ikke vil glemme det famøse håndkledet. Don't panic.

    SvarSlett
    Svar
    1. Man trenger noen faste holdepunkter i livet. Spesielt når man ikke befinner seg på jorden lenger.

      Slett
  5. Mange gode bokvalg, får håpe du slipper å bli røvet av aliens, men det kan jo komme andre situasjoner når man må velge, så da er det jo greit å ha gjort seg opp noen tanker :P

    Jeg kjøpte Mesteren og Margarita på bruktbutikken i går, at du nevner den her gjør meg mer motivert til å lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mesteren er knall, jeg gleder meg til å lese videre =) Du kan nok glede deg til å begynne!

      Slett
  6. Fantastisk liste! Må si jeg foretrekker aliens-scenarioet framfor husbrann-scenarioet - mye vanskeligere å velge hva man "trenger" in space enn etter en brann på jorda. Tror nesten jeg må stjele den en dag.

    Creds for at du husker å ta med håndkle, og for at du tørr å ta med bøker du ikke har lest før.

    SvarSlett