05.02.2012

Januarstatistikk

Bøkene
1. Tor Bomann-Larsen - Kongstanken (4)
2. Franz Kafka - In the Penal Colony (6)
3. Stella Gibbons - Cold Comfort Farm (5)
4. Leo Tolstoy - The Kreutzer Sonata (5)
5. Charles Dickens - Barnaby Rudge (5)
6. Vladimir Sorokin - The Queue (5)

Terningkast
Som dere kan se i parantesene har jeg et gjennomsnitt på terningkast 5 i januar måned. Det er særdeles bra. Klarer jeg å holde nivået såpass høyt gjennom året er jeg ufattelig heldig. Så det går nok ikke...

Land
Hvilke land har jeg besøkt i januar, annet enn reisen til Østerrike? Jeg begynte i Norge, men var egentlig innom de fleste vest- og sør-europeiske land i løpet av de 500 sidene i Kongstanken. Jeg tok en kjapp, men meget fornøyelig tur innom Tsjekkia før jeg hastet videre til bondelandet i England. Deretter kunne jeg ikke motstå en liten tur til Russland, før jeg igjen havnet tilbake i England. For så å dra tilbake til Russland for å stå i kø. Det kan bli mye England og Russland i år. Men nå planlegger jeg en lang tur til Danmark. Jeg bør i tillegg planlegge noen turer til andre verdensdeler, da jeg allerede har sett mye av Europa.

Kjønn
Fem menn og en kvinne. En god kvinne. En underholdende kvinne. En sær kvinne.

Sidetall
Over alt hvor jeg har sjekket står det at In the Penal Colony er 80 sider lang. Det har jeg absolutt ingen tro på, men kan strekke meg til 50. Den har neppe flere sider enn det. En kort bok med andre ord. En novelle. Kongstanken hadde i underkant av 500 sider, og Barnaby Rudge var på ca. 700 sider. Tolstoy skrev i overkant av 100 sider, mens både Cold Comfort Farm og The Queue var på rundt 250 sider. Ingen svære mursteiner, men et par lange bøker og litt flere korte. Februar blir mursteinmåneden.

Annet
Kun en bok er lest på norsk (bokmål). Jeg tror jeg pleier å lese ca. 1/3 norsk og 2/3 engelsk, men dette var overraskende lite bokmål for å være meg. Nynorsk er, som vanlig, fraværende, men jeg skal snart (les: april kanskje?) lese Sveve Over Vatna av Ragnar Hovland, en bok som alle elsker. På lesesalen min har jeg til og med fått høre fra en som ikke er så glad i å lese at Hovland må leses. Game of Thrones og Ragnar Hovland er kuren for lesefobi.

En plan for februar
Etter å ha brukt overraskende lang tid på England, England av Julian Barnes er jeg nå endelig klar for å begynne på Vi, De Druknede av Carsten Jensen. Det blir februars første murstein. Jeg skal også lese The Master and Margarita, The Old Curiosity Shop, Pure, To Say Nothing of the Dog og The Brothers Karamazov. Det blir en travel måned. Og jeg kommer garantert ikke i mål. I tillegg til de nevnte bøkene har jeg lyst til å lese Paranormalitet av Professor Richard Wiseman. På baksiden står det blant annet følgende:

I denne boka lærer du hvordan du kan:
- Møte et gjenferd
- Få en ut av kroppen-opplevelse
- Unngå hjernevask
- Overbevise folk om at du vet alt om dem
- Kontrollere drømmene dine

Legg fra deg krystallene, avbestill abonnementet på Medium og la den tidligere tryllekunsteren Wiseman vise deg seks psykologiske triks som garantert vil imponere venner og familie.


Det må jo bli bra!

2 kommentarer:

  1. Jeg bestilte nylig Hovland-boka og er spent på hvor morsom den er. Hvis du leser først og anbefaler, skal jeg få lest den nå i løpet av våren sammen med dine andre anbefalinger.

    Jeg holder for tiden på med innlegget mitt om Mesteren og Margarita, som jeg aldri har somlet meg til å skrive ferdig. Kanskje blir jeg ikke ferdig med det før etter at du har lest... Jeg håper uansett at du liker den like godt som meg!

    SvarSlett
  2. Hovland skal leses, helst så fort som mulig. Desverre er det enda flere bøker som skal leses så fort som mulig. Og noen av dem er mursteiner. Likevel, leser nok Hovland før sommeren en gang. Håper inderlig at jeg kan anbefale den.

    Bli ferdig, for det innlegget vil jeg veldig gjerne lese. Jeg har akkurat lest det første kapittelet og er frelst allerede. Nå tror jeg virkelig at boken er like god som alle sier, og blir veldig lei meg hvis kvaliteten synker etter noen flere kapitler.

    SvarSlett