07.02.2012

England, England

Forfatter: Julian Barnes
Utgivelsesår: 1998
Min utgave: 2008
Forlag: Vintage
Språk: Engelsk
Sidetall: 266
ISBN: 9780099526544

"As every schoolboy knows, you can fit the whole of England on the Isle of White. Grotesque, visionary tycoon Sir Jack Pitman takes the saying literally and does exactly that. He constructs on the island 'The Project', a vast heritage centre containing everything 'English', from Big Ben to Stonehenge, from Manchester United to the white Cliffs of Dover. The project is monstrous, risky, and vastly successful. In fact, it gradually begins to rival 'Old' England and even threatens to supersede it..."

Plottet er genialt. Vi følger Sir Jack, Martha, Paul og resten av gjengen mens de jobber med planlegging av prosjektet og med utførelsen av prosjektet. Vi blir vitne til en gradvis endring der kopien blir mektigere enn det kopierte. For folk velger gjerne kopien så lenge den er lettere tilgjengelig enn originalen. Det er dette Sir Jack ønsker å utnytte i stor skala. Glansdagene til Old England er definitivt over.

Dette blir en kort omtale. Boken fortjener egentlig bedre, men jeg har vært ganske uinspirert denne uken. Min mening, kort og enkelt: Når boken er morsom er den helt herlig, men desverre har den en del kjedelige partier. Jeg gikk fra å ikke klare å legge den fra meg til å ikke orke å lese videre til å ikke klare å legge den fra meg igjen. Vi følger karakterene tett, men deres privatliv er ikke alltid like interessant som utviklingen av hovedplottet. Dette er den første boken jeg har lest av Barnes som jeg syns har vært ujevn. En som skrev omtale av boken på Amazon sa det best: "A novel idea, but not a great novel".

Avslutter med et sitat:

'We are a proud race, undefeated in war since 1066?'
'With notable victories in the American Revolutionary War and the Afghan Wars.'
'Still, we defeated Napoleon, the Kaiser, Hitler.'
'With a little help from our friends.'

11 kommentarer:

  1. Jeg sier som deg: det plottet høres genialt ut. :D Synd den var litt ujevn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syns jeg også. Jeg trodde virkelig denne ville være knallgod. Krysser fingrene for at neste bok jeg leser av Barnes holder samme kvalitet som de første jeg leste.

      Slett
  2. Fint, da blir ikke dette første Barnes jeg leser. Det blir nok uansett Booker-boka, den kommer på norsk om kort tid - hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du vet du har en altfor lang leseliste når kommentaren til en negativ omtale av en bok skrevet av en ellers god forfatter er "fint".

      Slett
    2. Hehe, ja, slik er livets harde realiteter. Leselisten er ikke blitt noe kortere den siste uken, for å si det sånn, men Barnes står fortsatt høyt oppe.

      Slett
  3. Dette blir ikke min første Barnes bok heller. Og jeg kunne absolutt skrevet Fint! Når en har en lang skal lese liste er det godt at andre bloggere kan fortelle en hva en ikke trenger lese :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har et poeng der. Det er fint at vi også kan hjelpe med å forkorte hverandres leselister og ikke bare gjøre dem lengre.

      Slett
  4. Høres ut som en ganske ujevn bok! Interessant å lese om den :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært spennende å høre en annen mening, for å få mer klarhet i om det bare var meg eller om boken faktisk er ujevn. Uansett hvilken av dem som stemmer skal jeg lese mer av Barnes.

      Slett
  5. Høres ut som en morsom bok til tider, var interesant å lese om den:)

    God helg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble helt oppslukt av den i perioder, og den var så absolutt morsom. Hadde den kunne holdt oppe interessen min gjennom hele historien tror jeg nok boken kunne havnet på favorittlisten. Men desverre så ble det ikke slik...

      Håper du hadde en fin helg =)

      Slett