26.02.2012

Cold Comfort Farm


THERE HAVE ALWAYS BEEN STARKADDERS AT COLD COMFORT FARM

I tilfelle dere ikke klarer å lese skriften på bokomslaget vil jeg gjerne introdusere dere for beboerne på Cold Comfort Farm:

Flora Poste - The Higher Common Sense (en tittel hun sikkert syns passer henne selv, i tillegg til boken hun holder)
Aunt Ada Doom - Saw something nasty in the woodshed
Elfine - A free spirit
Seth - A prime specimen of manhood
Reuben - A sad sack
Judith Starkadder - Just leave her in her misery
Adam - Washes dishes with a twig
Amos Starkadder - "There'll be no butter in hell"

også må vi ikke glemme kuene:

Feckless
Graceless
Aimless
Pointless

og oksen:

Big Business

Akkurat som livet på Cold Comfort Farm?

Amos Starkadder gir beskjed: "If ye doan want to feel the crimson fires of hell a-lickin' at your feet, read this book". Dere er herved advart!

Amos er ikke akkurat den mest fornøyelige karakteren i boken, men det er ikke mangel på gode karakterer og gode øyeblikk.

Jeg tror sjelden jeg har godtet meg og vært mer fornøyd enn da Flora skaffer den herlige Reuben akkurat det han vil ha. Hun er virkelig et geni den jenten, klarer alt hun vil, uten problemer. Og det beste av alt: alle blir fornøyd, selv om de teknisk sett blir snytt. Amos lures til å tro at han kan gjøre store ting hvis han bare får preke til en større forsamling, Reuben sitter igjen med nøyaktig det han vil ha:

'You got th' old devil out of th' way for me.'
'Oh...that,' yawned Flora.'Ay...an' I doan't forget. Eh, th' farm'll be mine now, surelie.''So it will,' said Flora, amiably. 'Such fun for you'.


Hun er entusiatisk i sine gjøremål, dog kanskje ikke fullt så entusiastisk i ettertid. Når et mål er fullført er det ikke så interessant lenger. Det er fremdeles mye å gjøre på Cold Comfort Farm. Praktisk må man være!

Adam og oppvaskkosten er også fantastisk lesning:

"He glanced spitefully at Flora from under the brim of the hat as he crossed the kitchen, but said nothing to her. As he placed the twigs carefully on a shelf above the sink, he glanced round at her, but she went on sewing, and never said a word. So after rearranging the twigs once or twice, and coughing, he muttered:
'Ay, them'll last me till Michaelmas to cletter the dishes wi' - there's nothin' like a thorn twig for cletterin' dishes. Ay, a rope's as good as a halter to a willin' horse. Curses, like rookses, flies home to rest in bosomses and barnses.'It was clear that he had not forgotton Flora's advice about using a little mop to clean the dishes. As he shuffled away, she thought that she must remember to buy one for him the next time she went into Howling."


Jeg anbefaler på det sterkeste at dere gjør dere bekjent med familien Starkadder, Flora Poste og resten av menneskene på Cold Comfort Farm - før de forsvinner. Eller eventuelt før advarselen til Amos tar form. Dere vil få dere en god latter, og definitivt et par fornøyelige timer på sofaen eller hvor nå enn dere foretrekker å lese. Det er alt jeg har å si. For en mer detaljert oversikt over innholdet i boken, les hvilkensomhelst av de andre omtalene som har blitt skrevet i dag. Linkene finner dere hos lesesirkelsjefen.

Til slutt må jeg snike med en luddig oversikt jeg fant på wikipedia. Direkte kopiert. En ny advarsel først: SPOILER!!!

"The novel ends when Flora, with the aid of her handbook The Higher Common Sense, has solved each character's problem. These solutions are:

Meriam: Flora introduces her to the concept of contraception.
Seth: Flora introduces him to a Hollywood film director, Earl P. Neck, who hires him as a screen idol.
Amos: Flora persuades him to buy a Ford van and become a travelling preacher. He loses interest in running the farm and hands it over to Reuben.
Elfine: Flora teaches her some social graces and dress sense so that Richard Hawk-Monitor falls in love with her.
Urk: forgets his desire for Elfine and marries Meriam.
Mr Mybug: falls in love with and marries Rennet.
Judith: Flora hires a psychoanalyst, Dr Müdel, who, over lunch, transfers Judith's obsession from Seth to himself until he can set her interest on old churches instead.
Ada: Flora uses a copy of Vogue magazine to tempt her to join the 20th century, and spend some of her fortune on living the high life in Paris.
Adam: is given a job as cow-herd at Hautcouture Hall.
Graceless, Aimless, Feckless and Pointless: go with Adam to Hautcouture Hall
Big Business: Flora lets him out into the sunlight.
Flora: marries Charles."

15 kommentarer:

  1. Jeg glemte å nevne kyrne :(

    Jeg ble veldig glad for at Wikipedia hadde familietreet, men jeg tror faktisk det forvirra meg enda mer. Og gjorde meg oppmerksom på at telefoner med bildeoverføring ikke eksisterte (en stund var jeg i tvil, jeg legger skylda på moderne teknologi).

    SvarSlett
    Svar
    1. Telefoner med bildeoverføring er ikke engang veldig vanlig i dag. Eller, kanskje det bare er meg som ikke bruker det...

      Slett
  2. Hehe, så bra oppsummering! Det som slår meg etter å ha lest alle innleggene med alle sitatene idag er hvor utrolig mange flere ting som kunne vært nevnt. Mrs Smiling og bh'ene, Elfine og poesien (og ekornet!), Adas såkalte galskap... Jeg tror det må være den mest sitatvennlige boken jeg har lest. Men det omslaget slår det meste. For en gjeng!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok en enkel variant denne gangen. Satser på å skrive en skikkelig utfyllende og grundig omtale av The Hunchback...

      En fantastisk gjeng =D

      Slett
  3. Fin anmeldelse!
    Det var en virkelig morsom bok.
    Jeg kom bare på; Stakkar Aimless(?) som mistet en fot. Kom den tilbake igjen, eller humpet hun avgårde på tre ben da hun fulgte Adam til Hautcouture Hall? :-)
    Jeg er enig med Line at det er utrolig mange ting i denne boken jeg kunne ha nevnt. Derfor var det var stilig at du har listet opp hvordan Flora hjalp de ulike personene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så god hukommelse har jeg desverre ikke. Det er fint å ligge godt an med lesesirkelbøkene helt til de skal skrives om og jeg har glemt masse detaljer. Den neste boken skal leses ferdig rett før den skal skrives om.

      Slett
  4. Ahh de bh-ene var virkelig verd et avsnitt, glemte de helt bort, men for et et klart framtidssyn - rene paris hilton.

    Det VAR vanskelig å begrense sitatbruken.

    Når jeg ser på den lista over hva Flora faktisk utrettet er det jo ikke så mye å skryte av - ikke rart jeg fikk legally blonde assosiasjoner underveis. Ada og damebladene dog var altfor lettvint, men der sier seg jo selv at alt the nasty i skjulet var altfor vovet for datiden og måtte sensureres -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun endret i det minste livet på gården ganske drastisk. Også var hun morsommere enn Reese Witherspoon ;)

      Slett
  5. Høres fantastisk ut, denne. Jeg så filmen med Kate Beckinsale for en stund siden, men dette høres enda festligere ut. Søt film likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen må jeg se. Bør være artig!

      Slett
  6. Herreminhatt, denne boken MÅ jeg bare få lest!

    SvarSlett
  7. Den uforglemmelige Starkadder familien..

    Fint innlegg :-)

    SvarSlett
  8. Bra skrevet om Cold Comfort Farm og dens beboere! Og bokomslaget der var artig, akkurat som boken - virkelig fornøyelig lesning :)

    SvarSlett