20.02.2012

Paranormalitet

Forfatter: Richard Wiseman
Utgivelsesår: 2012
Forlag: Humanist Forlag
Målform: Bokmål
Sidetall: 380
ISBN: 9788292622926

Richard Dawkins sitat på forsiden ga en bedre beskrivelse av boken enn baksideteksten, så jeg begynner med det:

"Mennesket er følelsesmessig tiltrukket av det overnaturlige. De ønsker at rare, uforklarlige fenomener skal være sanne... Wiseman gjør det til stor underholdning når han elegant dissekerer paranormale sjarlataner, blåser bort overtroens tåke og slipper inn fornuftens lys."

Paranormalitet er nettopp dette, en genistrek av en bok som både underholder, har læringsverdi og presenterer et bilde av den menneskelige hjernen som er minst like interessant som enhver overnaturlig forklaring på underlige hendelser. Boken er inndelt i syv forskjellige seksjoner, som hver tar for seg et tilsynelatende overnaturlig fenomen. Han presenterer historier om folk som behersker spådomskunst, har hatt en ut av kroppen-opplevelse, har telepatiske evner, kan snakke med de døde, har sett spøkelser og kan spå fremtiden. Historiene er spennende. Forklaringene er enda mer spennende.

Wiseman har forsket på såkalte paranormale fenomener i tyve år. Tidligere hadde han en karriere som tryllekunstner, og er derfor godt kjent med triks og illusjoner. Hensikten med studiene hans er dog ikke bare å avsløre sjarlataner, men også å få større innsikt i det menneskelige sinnet. Hvorfor lar vi oss selv tro på unaturlige forklaringer på naturlige hendelser? Hvordan kan mennesker ha ut av kroppen-opplevelser, uten at de faktisk har gått ut av kroppen? Hvorfor er opplevelsen så overbevisende?

Han påpeker også at langt fra alle klarsynte, medier og hva nå enn annet er svindlere. Det finnes nok mange slike, men noen tror virkelig på det de gjør. De bruker spesielle teknikker helt ubevisst om at det faktisk er teknikker og ikke en overnaturlig evne. De narrer seg selv i tillegg til andre.

"Cold reading forklarer også hvorfor klarsynte aldri har klart å bestå en vitenskapelig test av evnene sine. Når man isolerer de klarsynte fra klientene deres, klarer de ikke å ta inn informasjon fra klientenes klesdrakt eller atferd"..."Resultatet er at den høye suksessraten som de klarsynte vanligvis oppnår, plutselig ramler helt sammen, og i stedet kommer sannheten frem - suksessen er basert på en fascinerende bruk av psykologi, og ikke på tilstedeværelsen av paranormale evner."


Helt i starten av boken forteller Wiseman om tryllekunstneren James "the Amazing" Randi, som på slutten av 1960-tallet utlovet en pengepremie på 1000 dollar til hvem som helst som kunne overbevise et uavhengig panel om at de besitter overnaturlige evner. På 1990-tallet ble premien økt til en million dollar, og mange har latt seg friste. Etter over 40 år er det fremdeles ingen som har lykkes i forsøket. Det sier ikke så rent lite...

Wiseman viser deg hvordan du kan lykkes! Ikke med å gjennomføre vitenskapelige tester for å bevise at du har overnaturlige evner, men med å lure andre til å tro at du har det. Da som et partytriks. Han anbefaler ikke at leseren blir en yrkessvindler... Du kan også lære deg å kontrollere drømmene dine og å få en ut av kroppen-opplevelse. Artig lesning, men jeg er ikke fristet til å prøve.

Hvis du har planer om å lese Märthas englebøker, bøker om Snåsamannen eller lignende nyere utgivelser, jo da anbefaler jeg at du leser denne i tillegg. Du vil ikke bli mindre fascinert av Märtha og Snåsamannen, men fascinasjonen vil ta en annen form.

4 kommentarer:

  1. Jeg er vel kanskje ikke det at jeg leser Marthas englebøker. Snåsamannen har jeg litt mer sans for. Men denne boken hørtes interessant ut. Jeg tror også folk blir veldig tiltrukket til det overnaturlige og jeg har sett eksempler på når det går "over styr". Denne boken hørtes ut som den kunne gi et mer "jordnært" syn på det hele. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var underholdende samtidig som den var lærerik. Ingen dum kombinasjon. Anbefales!

      Slett
  2. Denne boken er jeg nysgjerrig på. Jeg er en av dem som tror på at det kan være mer mellom himmel og jord, så en slik bok ville nok utfordret tankene mine litt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke dumt å utfordre egne tankesett innimellom. Jeg burde også bli flinkere til å lese bøker som kan gjøre det. Til gjengjeld ser jeg mange debatter på youtube hvor forskjellige syn blir presentert (men deriblant finner jeg som regel mitt eget).

      Slett