16.01.2012

Leseuken - 2

Bøker jeg leste forrige uke
Alle bøkene jeg har fullført så langt i år ble fullført i forrige uke. Jeg leste ferdig Kongstanken av Tor Bomann-Larsen i begynnelsen av uken, og det var også den første boken jeg leste i år. En spennende, dog noe forvirrende, start på leseåret. Deretter leste jeg en novelle av Kafka, In the Penal Colony. En tittel dere som liker å lese noveller bør merke dere, for den holdt "Chess"-nivå. En bemerkelsesverdig historie. Deretter hoppet jeg over på noe lystigere: Cold Comfort Farm. Den er februar-boken i Line sin lesesirkel, og uten å røpe for mye kan jeg si at jeg tror de påmeldte vil like den. Årets foreløpige siste fullførte bok er The Kreutzer Sonata av Tolstoy, en merkelig roman om ekteskap. Nesten like spennende som In the Penal Colony, selv om vi fra starten får vite hva mannen på toget har gjort med konen sin. Det interessante er hvorfor han gjør som han gjør.

Omtaler jeg har skrevet den siste uken
Jeg skrev to omtaler forrige uke. Den første handlet om The Lost City of Z, som kun var en hårsbredde unna å få terningkast seks. En virkelig god bok, som desverre sluttet litt for brått. Men den gjorde meg giret på å lese flere ikke-skjønnlitterære bøker. Det samme gjorde faktabok nummer to, Kongstanken, som handler om Haakon og Maud og en rekke andre europeiske prinser og prinsesser, konger og dronninger. Den både gledet og forvirret, og terningkastet endte på fire.

Bøker jeg leser nå
Det går fremdeles i Barnaby Rudge, og den har virkelig begynt å bli spennende. Protestantene demonstrerer i enorme mengder og drar en av de mer uskyldige karakterene inn i herligheten. Det må bety trøbbel. Det er fascinerende å lese Dickens og samtidig være klar over at det han beskriver faktisk skjedde, hvis vi utelukker hendelsene som direkte involverer de fiktive karakterene.

Bøker jeg planlegger å lese denne uken
Jeg har så vidt begynt å kikke på to bøker, en fra Island og en fra Russland. Himmelrike og Helvete er en bok jeg knapt hadde hørt om før jeg tilfeldigvis fant den i en av romanhyllene på jobben. Likevel er den kjent for mange, og Jón Kalmar Stefánsson har visst gitt mange en fin leseropplevelse med denne boken. Jeg har aldri lest noe av en islandsk forfatter, så det blir en ny - og forhåpentligvis god - opplevelse. The Luzhin Defense er en av de tidligere bøkene til Vladimir Nabokov, skrevet før han dro fra Russland, og den frister også denne uken. En av de to havner nok øverst på leselisten neste gang jeg skal velge bok.

Bøker jeg kjøpte forrige uke
Tro det eller ei, men jeg har bestemt meg for å gi Shakespeare en sjanse, og har i den anledning kjøpt The Winter's Tale og Antony and Cleopatra. Bøkene inkluderer en introduksjon, forklaringsnotater på hver side og en scene-for-scene analyse. Hvis ikke jeg forstår Shakespeare etter å ha lest slike utgaver kan jeg bare gi opp. Vi har for tiden tilbud på eldre, innbundede bøker på jobben, og i de bunkene fant jeg tre bøker: Arkivarens Fortelling av Travis Holland, Kaos av Kurt Aust og Onan fra Koloniene av Morten Claussen.

2 kommentarer:

  1. Igjen: Jeg er veldig glad for at Kafka falt i smak! Jeg tror ikke det blir så lenge til jeg begynner på en roman av ham, enten Slottet eller Amerika. Og Zweig er fortsatt notert bak øret.

    Nå ble jeg nysgjerrig på hva du mener om Stella Gibbons! Det høres uansett lovende ut, og jeg gleder meg til å lese både bok og omtale.

    Jeg har ikke lest verken The Winter's Tale eller Antony and Cleopatra, men slike utgaver med forklaringer du har skaffet er kjekke å ha. For min del er det sjelden forståelsen som er problemet med Shakespeare, snarere kjedsomheten;-) Men det gjelder heldigvis ikke alle stykkene hans.

    SvarSlett
  2. Zweig tror jeg kommer til å falle i smak =)

    Gibbons var artig. Jeg var noe skeptisk i starten, men det tok ikke lang tid før jeg "bare måtte lese litt til". Og plutselig var boken utlest. Flora Poste kommer jeg ikke til å glemme med det første!

    Min mangel på forståelse stammer fra vgs og har ikke blitt utforsket i ettertid. Forhåpentligvis har økt alder ført til visdom. Eller i det minste en bedre forståelse av Shakespeare-engelsk.

    SvarSlett