02.01.2012

Leseuken - 1

Det er fire uker siden jeg skrev et innlegg som dette sist. Derfor handler dagens leseuke-innlegg om de fire siste leseukene.

Bøker jeg leste de siste fire ukene
Jeg har lest om Putin og Medvedev i Steinfelds bok "Forvirringens Tid". Jeg gleder meg nok i enda større grad til å lese Putin-biografien som kommer ut i mars, og ellers å følge utviklingen i Russland frem mot presidentvalget. Jeg har også lest om oppdageren Percy Fawcett i David Granns "The Lost City of Z. Han forsvant i regnskogen i Brazil på midten av 1920-tallet og har aldri blitt funnet. Den tredje boken jeg leste i desember var "Death Comes to Pemberley", hvor vi følger Elizabeth og Darcy som har vært gift i seks år. Artig med oppfølgere til gamle klassikere. Siste boken handlet om Harald Hårfagre, mannen som samlet Norge før første gang, og som regjerte lenge, dog ikke uten problemer.

Omtaler jeg har skrevet de siste fire ukene
Det har kun blitt samleomtaler den siste tiden, men jeg håper å få skrevet noen skikkelige omtaler når jeg kommer hjem fra Salzburg senere denne uken. Samleomtalene omfattet følgende bøker:
  1. Tom Egeland - Sirkelens Ende (terningkast 5)
  2. Ann Cleeves - Svart som Ravnen (terningkast 4)
  3. Agatha Christie - Liket i Biblioteket (terningkast 4)
  4. Agatha Christie - Mord etter Alfabetet (terningkast 4)
  5. Marisha Pessl - Utvalgte Emner i Katastrofefysikk (terningkast 4)
  6. Jørgen Brekke - Nådens Omkrets (terningkast 4)
  7. Louis de Bernières - Captain Corelli's Mandolin (terningkast 5)
  8. Irène Némirovsky - All Our Worldly Goods (terningkast 5)
  9. Jerome K. Jerome - Three Men in a Boat (terningkast 6)
  10. Xiaolu Guo - A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers (terningkast 4)
  11. Nikolai Gogol - Dead Souls (terningkast 5)
  12. Louis de Bernières - A Partisan's Daughter (terningkast 5)
  13. Hans-Wilhelm Steinfeld - Forvirringens Tid (terningkast 4)
  14. Torgrim Titlestad - Harald Hårfagre (terningkast 4)
Bøker jeg leser nå
Jeg har kommet i gang med Barnaby Rudge etter flere ukers pause. Jeg har lest 250 sider og gleder meg til å lese videre. I tillegg har jeg så vidt begynt å gjenlese The Hobbit. Den har jeg ikke lest på mange år, og den leses nå i forbindelse med mitt Tolkien-prosjekt: jeg skal lese alle de store verkene hans - både de jeg har lest tidligere og de jeg aldri har lest. The Silmarillion leste jeg i fjor for første gang, Hobbiten leses nå (for tredje gang, så vidt jeg kan huske).

Bøker jeg planlegger å lese denne uken
Jeg har et lite håp om at den første boken i Tor Bomann-Larsens serie om Haakon og Maud skal dukke opp på jobben før jeg drar til Salzburg på onsdag, for den har jeg lyst til å pakke med meg. Barnaby Rudge har jeg også lyst til å ta med meg, men det spørs om ikke den er for tung til å dra på. Hvis ikke den blir med tar jeg nok med Hobbiten og Kindle. På Kindle venter Austerlitz av W.G. Sebald.

1 kommentar:

  1. SV: Eg har lest ein del om kongelige tidlegare, og spesielt om kong Christian IX (farfaren til kong Haakon og morfaren til dronning Maud) og har litt kontroll på namn. Eg syns det er veldig interessant, og har prøvd meg på boka fleire gonger, men det har aldri passa meg før nå. På ein måte inspirerte du meg til å lese boka, for eg kunne ikkje ha noko av at du har lest den og ikkje eg, som elsker kongelig slektskap. Boka vart faktisk lest ut nå nettopp (2 dager har eg brukt!), men eg hadde aldri trudd at det var den boka som kom til å halde meg oppe på nettene! Eg rekner med at i bind 2 blir det meir fokus på dei, det kjem du og til å merke videre utover i boka, men eg trur at det er viktig å ha med forhistorien og:-)

    Skumringstimen er eg ikkje heilt trygg på. Eg har kjøpt meg ein digispiller, og låner digikort på biblioteket, så det kan ta sin tid, men fy så skummel den er!

    SvarSlett