27.04.2011

Norsk read-a-thon


Jeg gjør et forsøk på å arrangere en norsk versjon av Dewey's read-a-thon, som er et 24 timers lesemaraton. Planen er å gjennomføre maratonet i sommer, helst på en lørdag. På den måten får de fleste en hvilkedag (søndag) før de må på arbeid igjen. Først og fremst trenger jeg å vite to ting:

1. Hvem ønsker å delta?
2. Hvilke datoer passer best?

Forslag til dato: Tidligst lørdag 9. juli og seinest lørdag 13. august. Er det noen av disse lørdagene eller lørdagene mellom som passer godt eller som ikke passer i det hele tatt?

Jeg håper vi finner en dato som passer for de fleste, og at det ikke er altfor få som melder seg på. Klarer vi det, er det en rekke andre detaljer vi må finne ut av. Som blant annet:

1. Når på dagen skal vi starte lesingen? I Dewey's versjon startet de klokken 12. Er det et greit tidspunkt? Burde vi starte tidligere?
2. Miniutfordringer legges ut hver time. De gir oss muligheten til å pause i noen minutter, selv om de skal omhandle bøker på en eller annen måte. Jeg trenger forslag til utfordringer. Mest sannsynlig stjeler jeg også ideer fra Dewey-siden.
3. Premier. Hvem skal få og hva skal de få? Alle som klarer 24 MÅ få premie. Men skal det også være premier for de som klarer 12, 15 eller 18? Bokelskerinnen foreslo at vi kan kontakte forlag og høre om de er villig til å sponse oss med noen premier. Dessuten må vi ha småpremier til de som vinner miniutfordringene. Det kan f.eks. være bokmerker eller pocketbøker. Hva mener dere?
4. I Dewey's read-a-thon har de cheerleadere. Det er bloggere som i utgangspunktet ikke har som mål å holde ut i 24 timer, men bruker den tiden de har på å lese, besøke andre bloggere for å gi oppmuntring eller bidrar med å finne på nye miniutfordringer. Er det noen som har mulighet til å ta på seg en slik rolle?
5. Vi må holde styr på hvem som deltar og hva de leser. Dette kan Mr. Linky hjelpe til med. Spørsmålet er: skal vi skrive litt om hver bok vi leser og så linke til innleggene, eller skal vi kun lage lister over hvem som leser hvilke bøker?

Dette innlegget skulle egentlig lagres i en fane og ikke som et blogginnlegg, men blogspot er ikke spesielt samarbeidsvillig i dag (verken i Safari eller Firefox), så da får det blir et innlegg foreløpig, så prøver jeg å gjøre det om til en fane på et senere tidspunkt. Legg igjen en kommentar hvis du vil melde deg på eller om du har forslag i forbindelse med organisering.

28 kommentarer:

  1. Så gøy, jeg vil være med hvis jeg ikke er på ferie :)

    SvarSlett
  2. Kjempestas! Jeg vil definitivt være med. :)

    SvarSlett
  3. Å, dette må jeg bare være med på :) Begge datoene passer like godt for min del. Høres gøy ut!

    SvarSlett
  4. Jeg kunne gjerne tenkt meg å være og den datoen som passe best er 6.august, men foreløpig passer det egentlig når som helst.

    SvarSlett
  5. Vi har ikkje planlagt ein stor ferie i år, vi skal bare på hytta nokre helger innimellom og på nokre småturar. Så eg blir med, om eg er heime og har internett rundt meg, men vil ikkje legge føringar i forhold til dato.

    SvarSlett
  6. Du behøver kanskje ikke arrangere alle miniutfordringene selv, om du synes det blir mye. Det kan vi f.eks la gå på omgang blant bloggerne. Slik kan man kanskje oppdage nye bokblogger også.

    Veldig gøy at du drar i gang dette.

    SvarSlett
  7. Det er kjekt at det er mange som vil være med =) Jeg tror dette blir bra.

    Bokelskerinnen: En fordeling av miniutfordringene hadde vært veldig greit. Jo mer ansvar jeg har per time, jo mindre tid blir det til å lese. Og dessuten, vi får nok bedre utfordringer og mer mangfold hvis det går på rundgang. Hvis andre er villig til å bidra sier jeg gjerne ja til den ideen =)

    SvarSlett
  8. Dette blir gøy. Jeg har ingen kommentar til datoene, dette får andre velge:-)

    Jeg kan gjerne arrangere en miniutfordring, kanskje noe som hvem som har lest flest sider i løpet av de første 12 timene eller noe sånt? Jeg kan godt sponse den utfordringen.

    Personlig synes jeg at alle som klarer 24 timer bør få en premie (jeg vet ikke om jeg selv klarer det), men ellers at det er premier ved miniutfordringene...

    Jeg ser for meg at vi må samle alle innlegg ett sted, enten ved hjelp av mr linky eller hva det nå heter, eller ved hjelp av en bloggliste som blir oppdatert når det kommer nytt innlegg. Kanskje man bør rapportere om antall sider, lest og stå hver fjerde time feks? Eller noe sånt? Kanskje hver time blir litt for mye - jeg bare tenker høyt her.

    En annen ting er om man skal prøve å fange opp de som ikke har blogg, men som kanskje har en google konto, at de også kan legge ut progresjonen sin på noen innlegg, slik at de også kan være med. Hadde jo vært gøy å ha med flest mulige.

    Kanskje man burde ha en catchy norsk ord for read-thon, 24 ett eller annet.

    SvarSlett
  9. Lesemaraton?

    Man trenger kanskje ikke legge ut blogginnleggene samme dag? Altså, man må ha et sted hvor man fører alt man leser, men det tar tid å skrive gjennomtenkte blogginnlegg/anmeldelser. En av de tingene jeg synes er fint med sånne lesemaraton er at jeg kan komme meg litt på forskudd, i den forstand at jeg har mange bøker å skrive anmeldelser om i tiden etterpå.

    SvarSlett
  10. Jepp, dette hørtes ut som en knakende god idè :) Jeg vil gjerne delta såfremst jeg har mulighet. Det passer jo som regel bra om sommeren da man har ferie og late dager.

    Syns at alle som klarer 24 timer bør få premie, i tillegg til de som vinner timesutfordringene. Det var en lur idè å høre med diverse forlag om sponsing av premiene.

    Hva med å annonsere dette og lage litt blest rundt dette på forhånd? Det kan jo være en fin mulighet til å skape blest omkring oss bokbloggere (og andre bloggere som liker bøker).

    Går det an å lage en egen blogg til dette formålet? Da kan en være adm. og så legge til alle som deltar som skrivere.

    SvarSlett
  11. Det kan faktisk være en god ide å lage en egen blogg. Spesielt hvis dette første forsøket gir mersmak og vi ønsker en gjentakelse. Kan flere personer ha tilgang til samme blogg med forskjellige identiteter?

    SvarSlett
  12. Ja, jeg tror en administrator kan legge til andre brukere som også kan legge inn egne blogginnlegg.

    SvarSlett
  13. Dette har jeg lyst til å være med på så sant jeg har mulighet!

    For meg passer 16, 23 og 30 juli og 13 august.

    SvarSlett
  14. Jeg tror at jeg kan hver lørdag i juli. August er mer usikker. Jeg er enig med Bokelskerinnen i at det kan bli for mye å lage innlegg fortløpende, for da mister man fort mange timer på skriving. God idé fra Beatelill om å lage litt blest rundt det på forhånd, for da blir man ekstra motivert til å holde ut. Et alternativ er å begynne litt tidligere, f.eks kl 10, for da får vi utnyttet de timene vi er uthvilt maksimalt. Men det får bli opp til flertallet å avgjøre:-)

    SvarSlett
  15. Da oppretter jeg en ny blogg, og legger til alle som deltar som administratorer. Men vi må ha et system for hvem som skal legge ut miniutfordringer når og hvem som skal holde oversikt over hva som er lest og hvor mange sider.

    LIne, da passer vi på å ta det i juli. Jeg kan garantert ikke alle lørdagene i juli, skal nok jobbe minst annenhver. Men det fine med å finne en dato nå snart er at jeg kan be om fri en spesifikk lørdag på forhånd =)

    Jeg tenkte ikke at vi skulle legge ut skikkelige bokomtaler den kvelden, men heller en oversikt over hva vi leser, med noen setninger om hva vi syns når bøkene er fullført. De mer gjennomtenkte innleggene kan komme senere. Begynner gjerne klokken 10.

    SvarSlett
  16. Jeg tror forresten vi trenger en PR-komite hvis vi skal skape blest rundt dette. Noen som har forslag til hva vi kan gjøre for å spre ordet? Et innlegg på bokelskere hjelper vel langt på vei. Men da bør vi gjerne ha et ganske fastsatt opplegg. Jeg har skriblet noen ideer i en fane, men trenger flere innspill.

    SvarSlett
  17. Fabelaktig (mitt nye favorittord for tiden!)!

    Jeg tror som deg at omtalene må skrives i etterkant og at man oppdaterer mer med korte setninger som lest 456 sider, ferdig med bok en og bok to, er lei nå og vil helst sove/ er skikkelig gira og vil lese i mange døgn type ting...

    Enig at det må organiseres og når man har en ramme så kan man starte med PRen.

    SvarSlett
  18. Men er det egentlig ikke best at innleggene (oppdateringene skrives på egen blogg), men at lesemaratonbloggen samler alle innleggene.. Jeg bare ser for meg at det kan bli litt kaos med veldig mange administratorer. Men at de som skal være med på å orge miniutfordringer etc kan bruke lesemaratonbloggen?

    SvarSlett
  19. Det er nok en god plan. Vi fordeler oppgaver, og de som har en oppgave utover det å skulle lese og skrive statusoppdatering, de blir administrator.

    SvarSlett
  20. Kan vi ikke fordele miniutfordringene demokratisk på deltakerne og eventuelt andre som melder sin interesse for det? De kan jo gjøres klare god tid i forveien.

    Oppdateringer på egen blogg om hva vi leser, hva vi synes, og hvor lei vi er, er en selvfølge underveis. Enhver unnskylding for å lage lister, sier nå jeg. Men jeg merker meg Karins optimisme ("er skikkelig gira og vil lese i mange døgn") og knegger for meg selv.

    Dessuten enig med Karin i at vi spikrer opplegget først og deretter tenker PR. Så mange kloke hoder og en så sprek utfordring - vi finner nok ut av det.

    Bare si fra hvis du trenger administratorhjelp:-)

    SvarSlett
  21. Jeg har et foreløpig opplegg i fanen "lesemaraton". Men den er ikke fullstendig, jeg trenger flere innspill. Også trenger jeg en endelig liste over hvem som er med, og å fastsette en dato.

    Jeg trenger administratorhjelp ;)

    SvarSlett
  22. Skal vi lage en egen yahoo mailing gruppe på dette? Da kan vi lett diskutere de ulike tingene via epost. Jeg kan lage en, hvis du synes det er en god ide.

    SvarSlett
  23. Ja, det blir enklere på den måten =) Bloggen er genial, men ikke alltid det enkleste verktøyet for kommunikasjon.

    SvarSlett
  24. Da har jeg opprettet mailingliste. Infopost om det her: http://bokelskerinne.blogspot.com/2011/04/nytt-mailingliste-for-bokbloggere.html

    Mailinglisten ligger her:
    http://groups.yahoo.com/group/norske-bokbloggere/

    Har sendt invitasjoner til de jeg fant epostadressen til av de som har kommentert her,

    SvarSlett
  25. Dette høres moro ut - og sÅfremt jeg har tid, vil jeg være med.

    Man trenger ikke være administrator for å skrive innlegg - jeg ville likt best om alt kom i samme feed på maratonbloggen. Det gjør det også lett å registrere hvem som er med.

    Hurra!

    SvarSlett
  26. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ - dette har jeg gått glipp av. Jeg er med! Jeg er med! Jeg er med!

    SvarSlett
  27. Haha jeg elsker entusiasmen =D Genialt at du er med! Meld deg gjerne på mailinglisten til Bokelskerinnen. Da får du med deg alle oppdateringer ;)

    SvarSlett
  28. Ooo! jeg er helt med! vet ikke egentlig om jeg har dagen ledig enda men.. i utgangspunktet er jeg med ;)

    SvarSlett