30.07.2016

The Many



Forfatter: Wyl Menmuir
Nasjonalitet: Engelsk
Forlag: Salt
Utgivelsesår: 2016
Sidetall: 160

Ethan looks up and sees Timothy is still watching him, his gaze steadier than the rest of his body, which still jars and jolts with each wave that comes up against the boat. Waiting for more. There's challenge in Timothy's eyes for him to finish the story, and though he raises a hand to indicate to the other man he is done for now, Timothy stands his ground. 

The Many er den første bookerprisnominerte boken jeg har lest i år. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor juryen har valgt å inkludere denne korte romanen i den prestisjefylte listen. Den er kort, men den rommer mye. Boken man begynner å lese er ikke den samme som man legger fra seg etter å ha bladd om siste side. Gjennom hele historien leter leseren etter svar på et mysterium og når svaret kommer har boken endret karakter, uten at det forminsker verdien av leseropplevelsen frem til det punktet.

Timothy prøver å skape et hjem for seg og sin kone i en liten engelsk landsby ved kysten. Han har kjøpt et gammelt hus som har stått tomt i over ti år. For å kunne bo i huset må det totalrenoveres. Men endringene han utfører blir ikke godt mottatt. Lokalbefolkningen har et intenst forhold til og minne om mannen som bodde der ti år tidligere og de prøver ikke å skjule sin misnøye med inntrengeren som river vekk alt som står igjen etter ham. Denne voldsomme reaksjonen på hans tilstedeværelse påvirker Timothy og han blir etter hvert lidenskapelig opptatt av å lære mest mulig om mannen bodde  i huset hans, mannen som druknet for ti år siden. Hvem var han? Hvorfor klarer ikke landsbybeboerne å gi slipp på ham?

Wyl Menmuir har skrevet en utrolig stemningsfull bok. Både skildringen av karakterene, kystlandskapet og sjøen bidrar til å skape denne stemningen, samt tilbakeblikkene til Timothy og Ethan. Ethan representerer landsbyens beboere og er en av dem som har sterkest forhold til Perran, men er samtidig den av lokalbefolkningen som kommer mest innpå Timothy og som finner i ham en slags følgesvenn. De forstår hverandre. Betydningen av det kommer ikke frem før på slutten av boken, men forholdet mellom dem er interessant gjennom hele boken. Jeg har fått med meg at det er mange som mener boken er svakt konstruert og at mangelen på handling og fraværet av svar før på slutten gjør den kjedelig og uinteressant. For meg fungerte det meste. Stemningen og alt som var usagt gjorde boken ekstremt fengslende, men jeg ble aldri drevet fremover i boken av en trang til å få alle svarene, selve reisen mot svarene var interessant i seg selv.

Mange ser paralleller mellom The Many og Brexit. De ser boken som en fortelling om misnøyen med utenforstående, med ønsket om å få være i fred og bevare egne minner og egen kultur. Selv ble jeg mer opphengt i Timothy's søken etter svar, etter Perran, mannen han aldri kjente men som påvirker livet hans voldsomt. På slutten av boken ble denne tematikken svært fremhevet og jeg tolker historien i lys av dette. The Many er en bok som stiller krav til leseren, man må lese mellom linjene. Hver leser vil nok ha sin egen helt særegne tolkning og jeg tror man kan få mye ut av å lese boken flere ganger. Jeg håper på å kunne diskutere den med andre som har lest boken, for jeg vil gjerne vite hvordan andre tolker den. Men jeg lar være å skrive min tolkning i omtalen i fare for å gi vekk slutten av boken.

Med tanke på reaksjonen andre har hatt på boken tviler jeg på at den er sterk nok til å komme videre til shortlist. Rent personlig synes jeg dette var en nydelig start på årets bookersesong og jeg så ikke svakhetene andre peker på.

14 kommentarer:

  1. Flott anmeldelse! Denne må diskuteres i eit lukka rom for å unngå spoilere.

    SvarSlett
  2. Jeg har opprettet en Goodreads-gruppe nå. Skal lage diskusjonstråder for hver av bøkene, men plutselig sluttet Goodreads å fungere. Fikser så snart jeg kan.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy, det var lurt:-) Gleder meg til denne. Skal en uke til Spania nå, så får se om jeg får lest den da.Foreløpig er jeg 30% inn i His Bloody Project som jeg liker godt. Det gikk litt tungt i starten, men nå begynner jeg å komme inn i det.

      Slett
    2. Så deilig! God tur :) Er du tilbake til 12. eller bør vi finne en annen dato for tvangslesekafe i august?

      Håper det er en god ide. Litt kjedelig dersom det fører til at folk ikke får kommentarer på blogginnleggene, men kan være gøy å ha et skikkelig diskusjonsforum.

      Slett
    3. Jeg er tilbake 6. august, så det skal gå fint:-) Vi får være flinke å kommentere litt hos hverandre også da. Det er jo ikke alle som er på Goodreads heller, Clementine for eks.

      Slett
    4. Eg ser på det som positivt med gruppe på Goodreads. Mogleg det fører til lite kommentering, men det er ein enklere måte å sjå om det har kome ein ny kommentar og alle er samla i same forumet istadenfor spreidd på ulike blogger.

      Slett
    5. Det var min tanke også Elida, Goodreads er mer ryddig og oversiktlig. Men jeg håper likevel på litt liv på bloggene også.

      Silje: Supert!

      Jeg gir beskjed til Clementine om at jeg har opprettet gruppen og at det vil bli litt diskusjoner der, så kan hun velge selv om hun vil bli med der også eller ikke. Men det er en god grunn til at vi må ha litt liv på bloggene også ja, det blir ikke Bookersesong uten at Clementine er med på diskusjonene. Jeg lurte også på å lage et slags oppsummeringsinnlegg fra diskusjonene før de publiserer shortlist. Det blir et forsøk på å si noe om hva norske bokbloggere mener og forventer.

      Slett
    6. Det hadde vært gøy om du gjorde det! Hva med den dynamiske rangeringen din?

      Slett
    7. Opprettet dynamisk rangering på Mookse and Gripes forumet, men det må jeg ha på bloggen også ja. Kanskje jeg skal opprette en egen tråd for det på Goodreads også? Da kan alle som vil opprette dynamisk rangering.

      Slett
  3. Svar
    1. Så bra! Blir spennende å høre hva du synes.

      Slett
  4. Starter med lydbøkene, siden de allerede ligger klar, men så langt er det denne som frister mest. Og det er ikke fordi den er kort -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Virker som om de fleste har vært lunken til de to lydbøkene. Det er to av de jeg har minst lyst til å lese, men jeg kommer nok til å lese Lucy Barton siden jeg har kjøpt den i papir.

      Spent på hva andre synes om The Many, jeg er slett ikke sikker på at andre vil like den like godt som meg, men jeg håper folk vil synes den er interessant i det minste.

      Slett