24.07.2016

Labbens longlist 2016



For tredje år på rad gjetter jeg hvilke bøker vi vil få se på Bookerprisens longlist. I fjor var målet mitt å slå antall rette fra i forfjor - noe jeg klarte med god margin. I år er målet mer beskjedent, jeg håper på å klare å plukke ut i hvert fall en av bøkene fra årets longlist. Min liste for 2016 består av følgende bøker:

England
Anna Hope - The Ballroom
Sarah Moss - The Tidal Zone
Graham Swift - Mothering Sunday

Wales
Tom Bullough - Addlands: A Novel

Irland
Mike McCormack - Solar Bones
Eimear McBride - The Lesser Bohemians

USA
Yaa Gyasi - Homegoing
Louise Erdrich - LaRose
Olga Grushin - Forty Rooms

Canada
Madeleine Thien - Do Not Say We Have Nothing

Jamaica
Kei Miller - Augustown

Nigeria
Elnathan John - Born on a Tuesday
Odafe Atogun - Taduno's Song

Jeg mangler en del nasjonaliteter. Ingen fra Australia eller New Zealand, ikke en eneste sør-afrikaner, ei heller en skotte (med mindre Sarah Moss teller, hun er født i Glasgow men oppvokst i Manchester). Til og med ingen indere. Neppe et sjakktrekk, men vi får se hvor mange nasjonaliteter som kommer med når de presenterer de nominerte på onsdag. Dette er like spennende hvert år.

De eneste bøkene jeg har lest så langt i år som kan bli nominert er The Gustav Sonata av Rose Tremain og Lily and the Octopus av Steven Rowley. Selv om jeg ikke har tatt de med på listen min vil jeg gjerne se en av dem eller begge på longlist.

17 kommentarer:

  1. Spennande! Gler meg til publisering på onsdag :-) Coetzee kjem med ny bok i september, kjem den på longlist kan den fort få ny publiseringsdato.

    Kva med tidlegare nominerte som Julian Barnes, Howard Jacobson og Deborah Levy? Eller debuten til Garth Risk Hallberg som blir skrytt opp i skyene og samanlikna med Tom Wolfe?

    SvarSlett
  2. Bøkene til Garth Risk Hallberg og Howard Jacobson har fått ganske blandet kritikk på Goodreads og jeg har lest andre bøker som har fått mye mer glødende kritikk både der og i aviser. Deborah Levy er heller ikke i toppsjiktet når det gjelder anmeldelser, og jeg var ikke så begeistret for den forrige hun hadde på Bookerlisten. Julian Barnes vurderte jeg, men til syvende og sist så må man bare velge ut noen og han var av mine "finalister" som ble kuttet fordi jeg ikke bør ha med for mange engelskmenn. Men jeg håper egentlig han kommer med, for jeg har lyst til å lese boken hans.

    Jeg har heller ikke vurdert å ta med bøker som nesten ingen har lest eller anmeldt enda, som Coetzee og Ali Smith sine nyeste. Jeg har ikke forutsetning for å vurdere dem når få eller ingen har lest og skrevet om dem. Men det blir spennende å se om de kommer med.

    Hvilke bøker håper du på å lese på listen?

    SvarSlett
  3. Eg har ikkje lest nok til å ha ei meining trur eg, men det er mange på lista eg kan tenke meg å lese. Barnes' bok begynte eg på, men det var heller kjedeleg ein grå januardag.

    Colum MCann (mannen bak TransAtlantic) si nyaste har eg liggande, eg har begynt såvidt på Chris Cleave. Mick Jackson og Imbolo Mbue høyres interessante ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Colum McCann sin har jeg også lyst til å lese. Men så vidt jeg har skjønt er det en novellesamling, så jeg vurderte ikke den når jeg lagde Bookerlisten.

      Jeg har egentlig ingen forutsetning for å gjette på longlist, det er kun på gøy ;)

      Slett
    2. Det er sant, så kanskje den ikkje er aktuell. Det er gøy å gjette, og det blir interessant å sjå om det blir nokon riktige :-)

      Slett
  4. Dette har jeg gledet meg til:-) men det er flere av titlene her jeg ikke har hørt om. Homegoing er den eneste jeg har bestilt og håper ligger i postkassen når jeg kommer hjem. Basert på hva jeg har mest lyst å lese håper og tror jeg på Homegoing, Imagine me Gone av Adam Haslett, My name is Lein av Kir de Waal, The Natural Way of Things av Charlotte Wood, Slade House av David Mirchell, Under the Udala Trees av Chinelo Okparanta og ikke minst Your Heart is a Muscle the Size of a Fist. The Gustav Sonata etter din omtale og kanskje også Don DeLillo og Ian McEwan. Jeg har mange av disse og flere som sampler på kindle. Har ikke sjekket nasjonaliteter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg til Ian McEwans nye bok kommer ut. Samt Ali Smith sin bok - henne har jeg foreløpig kun lest en av.

      Det var veldig mange interessante bøker på årets liste, så jeg tror det blir gøy å lese til Booker i år nesten uansett hvilke som blir nominert.

      Slett
  5. Utrolig flott liste. Wow! Så mange gode bøker å lese, enten de kommer med eller ikke.
    Jeg har lest en del aktuelle bøker, men tror ikke jeg skal gjette. I "gamle dager" var det så mye lettere å tippe, nå er på en måte alle grenser sprengt. Og med en ny jury hvert år.. who knows!
    Men så utrolig morsomt å se din liste. Vi krysser fingre og gleder oss til onsdag! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok større forutsetning for å tippe på listen enn meg, men det er utrolig artig å prøve :)

      For meg virker det som om det er et fantastisk utvalg av bøker å velge mellom i år. Har stor tro på at dette blir en høst med masse gode bøker uansett hvordan listen blir. Nå er jeg bare veldig spent.

      Slett
  6. Herregud, jeg har bare hørt om en av disse. Har lest null kandidater så langt i år. Går å legger meg igjen, snakkes neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde kun hørt om tre av forfatterne før jeg begynte å studere Man Booker eligible listen på Goodreads, men der fant jeg mye spennende. Tror årets liste blir bra!

      Slett
  7. Jeg er fornøyd med å ha hørt om to av titelene på din liste (Homegoing og The Lesser Bohemians), det tror jeg er første gang i gjette-bonanzaen før longlist annonseres. Skal føge med på onsdag, så får vi se om det blir noe langlistelesing på meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ikke hørt om noen av titlene og bare et par av forfatterne før jeg begynte å studere listen, så du har slått meg ;)

      Får håpe det kommer noe som frister deg på listen!

      Slett
  8. Jeg har faktisk fått til å lest en del nye utgivelser i år, men det har dessverre vært få som har fenget. Den beste så langt har vært the North Water av Ian McGuire, så jeg håper den er på lista. Skal i gang med Homegoing nå, og den virker jo veldig lovende. Det blir spennende i morra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. North Water kan jeg ikke huske å ha lest om, tror jeg må finne ut hva det er. Hvordan går det med Homegoing? Det har vært litt diskusjoner om den i det hele tatt er aktuell for prisen i år, da den ikke har publiseringsdato før i februar 2017 i Storbritannia. Men det har visst kommet ut en e-bok versjon eller noe.. vi får se.

      Slett
    2. Den kom med! Har også lest All that man is, og den er god, men ikke favoritt. Utrolig lav geografisk spredning i år.

      Slett
    3. All That Man Is leste jeg en del om og fikk veldig lyst til å lese når jeg lagde listen (selv om den ikke kom med - prøver å ikke bare velge titler jeg selv har ekstremt lyst til å lese). Er veldig spent på både den og North Water. Samt en god del andre. Det var en interessant liste.

      Slett