10.02.2014

Januar 2014

Årets første lesemåned er omme og fasiten ble som følger:

  1. J.R.R. Tolkien - The Children of Húrin
  2. J.R.R. Tolkien - Unfinished Tales
  3. Albert Camus - The Stranger
  4. Nick Hornby - More Baths, Less Talking
  5. Alan Bradley - The Dead in Their Vaulted Arches

Målet med januar var å komme i gang med lesingen igjen. Jeg leste knapt en bok de siste tre månedene av 2013, så det var ikke helt enkelt å finne leseroen. Det hjalp heldigvis å finne frem bøker av en gammel favoritt, altså Tolkien. Jeg er nå tilbake i lesemodus, så januarmålet er oppnådd. Når det gjelder måloppnåelse i forhold til årets lesemål har jeg fått ett nytt 1001-kryss - Camus, som dog var den dårligste boken jeg leste i januar - så vel som en bok lest i kategorien sakprosa. Forfatterne på listen kommer fra henholdsvis England, Algerie, England og Canada og jeg får dermed ingen poeng for å lese bøker fra eksotiske nye steder. I mitt forsvar har jeg nå i februar fullført en belgisk bok, noe jeg tipper ikke så mange kan skryte av (med mindre de heter Monika). Omtale kommer, men jeg kan røpe at det foreløpig holder med en belgisk bok for min del. 

Tolkien og Bradley har jeg allerede skrevet om, men Camus og Hornby har jeg forbigått i stillhet. Camus er det perfekte eksempelet på hvorfor man ikke kan kalle noen en favorittforfatter før man har lest minimum to bøker han eller hun har skrevet - aller helst flere. Kortversjonen:

- The Plague: yay!
- The Outsider: nay!

Jeg forsøker å starte en ny bokbloggtrend: ettordsomtalen! Hva skal man med velformulerte argumenter når man kan gjøre det lettvint? Dersom du er en av de som absolutt skal ha en forklaring på hvorfor jeg liker eller misliker en bok kan du lese det jeg har skrevet om The Plague her. Hvis du vil lese noe fornuftig om The Outsider, besøk Line.

Hornby var like underholdende som forventet. Det å lese More Baths and Less Talking er som å lese månedsoppsummeringene til en hvilken som helst blogger, bare at Hornby leser mer variert og skriver bedre enn en gjennomsnittlig bokblogger. Med andre ord er han en av oss. Nesten. Han elsker lister, kjøper masse bøker han aldri får tid til å lese og bruker et hav av tid på å irritere seg over at han ikke får lest alt. I tillegg blir han veldig engasjert når han har lest en god bok. Igjen: akkurat som oss. Finfin lesning for de som ønsker boktips eller for de som vil ha bekreftelse på at det ikke bare er de som bruker tonnevis av penger på bøker som aldri blir lest...

"Several months later, and I have finally read one of the three (books), even though I wanted to read all three of them immediately. What happened in between? Other books, is what happened. Other books, other moods, other obligations, other appetites, other reading journeys."

Vi er allerede et godt stykke ut i januar og jeg har begynt måneden med to "terningkast 3-bøker". Jada, jeg vet bloggere hater terningkast, men begrunnelse kommer - ihvertfall på en av bøkene. Poenget med å fortelle dere hvilke terningkast jeg ga bøkene er hovedsakelig å illustrere at februar fikk en noe skuffende begynnelse, selv om jeg har lest en del denne måneden. Resten av februar kommer jeg til å fokusere på potensielle Booker-kandidater og på kongelig biografi. Dessuten publiseres Folioprisens shortlist i morgen og jeg gleder meg allerede til å finne ut hvilke bøker som er nominert og til å lese Clementines tanker om listen.

4 kommentarer:

  1. Så fint at leselysten din er på plass igjen. Jeg var nesten helt sikker på at jeg hadde lest en eller annen belgisk bok, men tok vist feil. Nå har jeg googlet de fleste tyskerne og franskmennene jeg har lest, i et håp om at de skulle være skjulte belgiere - no luck.

    Jeg synes terningkast er helt greit jeg (ssssh) i ihvertfall i slike innlegg som dette: man får sagt mye med få ord. Men jeg må innrømme at jeg er spent på begrunnelsen for hvorfor Chekhov-boka har gjort seg fortjent til treningkast tre. Håper det er den du skal begrunne? Den andre forfatteren har jeg ikke hørt om en gang.

    Jeg storgleder meg også til Clementines tanker om Folioshortlisten. Dette blir gøy!

    SvarSlett
  2. Jeg later som jeg ikke så Tolkien og gleder meg heller over Hornby og Bradley.
    - other books is what happened -
    , akkurat sånn er det, så mange books, at man ikke rekker å lese noe, annnet enn krim.

    SvarSlett
  3. Jeg er fortsatt skuffa over belgieren, og er spent på din dom. Det er lenge siden jeg leste the Outsider, men jeg husker at jeg likte den. Jeg har endelig fått lest the Woman in White! Og digga den.

    SvarSlett
  4. Haruhi: Leselysten har tydeligvis kommet og forsvunnet igjen og kommet igjen nok en gang siden sist. Jeg vet forresten ikke om det kommer en Chekhovomtale, men han er desidert den kjedeligste russeren jeg har vært borti. Ingen spesielt humoristiske betraktninger, ingen finurlige vrier, bare streit og nesten poengløst til tider. Kommer neppe til å bruke mye tid på han, det er jo så mange andre gode russere.

    Ingalill: Har du lest Bradley? Hvis ikke så er det på tide!

    Monica: Jeg ble også skuffet over belgieren :(

    SvarSlett