29.07.2012

Fremtidige favoritter (to say nothing of the dog)

Fremtidige favoritter er en ukentlig spalte laget av Bokelskerinnen hvor hun skriver om bøker hun er spent på og gleder seg til å lese. Alle kan hive seg på så lenge de kaller innlegget for "Fremtidige favoritter" og legger igjen en link til innlegget under Bokelskerinnen sitt hovedinnlegg. Dette er første gangen jeg blir med og begynner med to bøker som begge lover en god latter og sære karakterer:

Patricia C. Wrede - Dealing with Dragons

Dealing with Dragons er den første boken i en serie på fire, skrevet av Patricia C. Wrede. Den handler om en prinsesse som nekter å oppføre seg som hun skal. Hun lærer seg å fekte, hun lærer magi, latin og å lage mat. Foreldrene setter en stopper for alle leksjonene når de oppdager hva datteren driver med. I et forsøk på å gjøre henne til en "skikkelig" prinsesse forsøker de å gifte henne bort til en pen men uinteressant prins. Det skal prinsessen ha seg frabedt, så hun stikker av. I stedet for å bli en kone som syr, danser og neier blir hun prinsessen til en drage og får sortere skatter, lage mat og organisere et bibliotek. I tillegg må hun takle alle mennene som kommer for å redde henne fra dragen.

Jeg har så vidt begynt å lese boken og den er både sjarmerende og vittig. En herlig bok for både små og store.

Sir Henry Howarth Bashford - Augustus Carp, Esq., By Himself: Being the Autobiography of a Really Good Man

"It is customary, I have noticed, in publishing an autobiography to preface it with some sort of apology. But there are times, and surely the present is one of them, when to do so is manifestly unnecessary. In an age when every standard of decent conduct has either been torn down or is threatened with destruction; when every newspaper is daily reporting scenes of violence, divorce, and arson; when wuite young girls smoke cigarettes and even, I am assured, sometimes cigars; when mature women, the mothers of unhappy children, enter the sea in one-piece bathing constumes; and when married men, the heads of households, prefer the flicker of the cinematograph to the Athanasian Creed - then it is obviously a task, no to be justifiably avoided, to place some higher example before the world."


Lovende start, eller hva? Defintivt en fremtidig favoritt som sikkert ikke bør leses på offentlige plasser i fare for fnising og latteranfall.


Så over til valpespamming:











8 kommentarer:

  1. Det sier vel sitt om min prioritering for tiden at jeg hoppet over alt boksnakket og spolte til hundebildene. Herregud for en nydelig skaping. Begge 2 forresten. Og for en praktisk veranda. Fordan går det med de 2? Det ser da ut som et gryende vennskap er på gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har hatt Max i en uke og jeg har bare såvidt begynt å tenke på bøker igjen. Forstår deg godt =)

      "Hundegården", som vi kaller den for, er veldig praktisk. Der kan de leke og kose seg som de vil, mens jeg kan ligge på solsengen å lese. Veldig grei ordning ;) Vi har en svær hagegressflekk også, men den er ikke inngjerdet så der får de ikke være løs (eller, ikke Echo ihvertfall).

      Det går veldig fint med de sammen. Echo har akseptert Max, men synes fremdeles at han er litt irriterende. Ingen sjalusi, ikke noe særlig med bråk og voldsomheter. Eneste problemet er at Max er en liten tøffing og Echo er en pyse. Ser for meg en del fremtidige konflikter av den grunn. Max vet heller ikke helt når han skal gi seg. Echo gir beskjed når Max er for slitsom, men han er likevel ganske forsiktig og Max har enda ikke tatt hintet og fortsetter som regel til vi skiller dem. Echo er verdens snilleste hund og Max liker å yppe seg. En interessant og noe slitsom kombinasjon hehe...

      Neida, Max er stort sett snill og herlig han også, men Echo har rett og slett verdens beste gemytt, så alle andre hunder kan virke litt bøllete i forhold. Til gjengjeld er Max verken like sta eller utålmodig som Echo, noe som gjør at jeg tror han vil bli en "enklere" hund å ha i hus enn den sære dachsen vår. Begge er selvsagt de beste hundene i verden, på hver sin måte.

      Slett
  2. Jeg fikk virkelig lyst til å lese Dealing with Dragons. Den hørtes både fin og morsom ut!

    Og så nydelige valper! Forstår virkelig hvorfor du legger ut bilder av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler Dealing with Dragons, herlig og annerledes =)

      Jeg er en fotohappy hundemamma hehe...

      Slett
  3. Jeg ble plutselig usikker på om jeg har Dealing with Dragons her, eller om den står på ønskelisten min bare(for mange bøker sier du? Aldri! he he).

    Nydelige, nydelige Max!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha tror neppe mange har lengre leselister og bokønskelister enn bokbloggere. På et eller annet tidspunkt må vi slutte å ta tips fra hverandre ;)

      Han er en skjønning =)

      Slett
  4. Så+ koselig at du kastet deg med, og for en nydelig valp du har fått i hus. Min søster har også Cairn, to stykker og det er herlige hunder med masse energi og personlighet. Nå ble jeg skikkelig valpesyk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker at det er flere som har kommentert at Cairn er en herlig rase. Jeg har null erfaring med Cairn selv, men har brukt mye tid på å lese meg opp for å finne ut hvilken rase vi ville ha i tillegg til Echo. Cairn virket som et meget godt valg og det ser ut til å stemme godt =)

      Fremtidige favoritter var artig, skal prøve å bli med hver uke. Omtaler blir prioritert de neste dagene, men fra og med neste uke er jeg i rute =)

      Slett