02.02.2015

Folioprisen



Folioprisen ble for første gang delt ut i 2014. Den ble opprettet fordi mange mente Bookerprisen var blitt for opptatt av lesbarhet og salgstall og ikke lenger nominerte de beste bøkene uavhengig av popularitet. Folioprisen er en hyllest til det beste innen sjangeren literary fiction, som det meg bekjent ikke finnes noe godt norsk ord for. Men det er i all hovedsak svært karakterdrevne bøker som utforsker et eller flere tema og som ofte ønsker å utfordre leserens oppfatninger på en eller annen måte. En vag beskrivelse, men literary fiction kan omfatte mye. Er det noen som har en helt konkret definisjon på hva det er?

En uke fra i dag kunngjøres det hvilke åtte bøker som havner på årets kortliste. De åtte velges fra en liste på 80 bøker, hvor 60 har blitt nominert av The Folio Prize Academy sine 235 medlemmer - som består av forfattere og kritikere - og 20 har blitt nominert av forlag. Alle bøker skrevet på engelsk og publisert i Storbritannia kan nomineres til prisen. Langlisten finner dere her.

I fjor leste jeg ingen av de åtte nominerte på kortlisten. Etter å ha sett årets langliste tror jeg det er stor sannsynlighet for at jeg kommer til å lese mange fra årets kortliste. Der kan du blant annet finne syv av bøkene jeg tippet ville være på Bookerprisens kortliste i fjor - jeg gjettet kun to riktig. Ni av bøkene på Bookerprisens faktiske kortliste er også på Folioprisens langliste. Det blir spennende å se om noen av dem blir plukket ut også til denne prisen, og hvilke det eventuelt blir. Hvis man ser flere av de samme bøkene på kortlistene til begge prisene kan man jo spørre seg hvorvidt det var nødvendig å opprette Folioprisen. Men jeg tviler på at det blir tilfelle.

Selv har jeg kun lest tre av bøkene på langlisten, samt lest i tre til. How to Be Both av skotske Ali Smith var min favoritt til å vinne Bookerprisen, så det kunne vært gøy om den gjorde det bra nå. The Dog, skrevet av irske Joseph O'Neill, var en av to favoritter fra Bookerprisens langliste, og siden den ikke nådde opp da hadde det vært ekstra artig å se den på kortlisten til Folioprisen. To Rise Again at a Decent Hour håper jeg de forbigår i stillhet. Selv gleder jeg meg til å lese bøker som After Me Comes the Flood av Sarah Perry, All My Puny Sorrows av Miriam Toews, All the Light We Cannot See av Anthony Doerr, In the Approaches av Nicola Barker, The Emperor Waltz av Philip Hensher og The Zone of Interest av Martin Amis. Hvis noen av dem kommer med på kortlisten er jeg klar til å begynne lesingen umiddelbart!

Du finner en del store og kjente navn på listen. Deriblant Peter Carey, som har vunnet Bookerprisen to ganger. Lydia Davis, som vant den internasjonale Bookerprisen i 2013. Edward St. Aubyn, Margaret Atwood, David Mitchell, Michel Faber, Sarah Waters, Sebastian Barry og Dave Eggers er alle å finne på listen. Der har jeg også funnet en rekke navn jeg aldri har hørt før, og jeg regner med jeg får stifte bekjentskap med noen av dem, da det nok er usannsynlig at alle som kommer med er forfattere jeg kjenner til fra før. Men så er det å få kjennskap til nye forfattere noe av gleden med slike priser.

Er det flere som gleder seg til kortlisten publiseres neste mandag? Har noen av dere lest flere av bøkene på langlisten?

9 kommentarer:

  1. Takk for info, hadde ikke fått med meg at kortlisten ble publisert neste mandag. Jeg syntes det var leit at The People in the Trees ikke nådde opp her heller, men var glad for at The Wake kom med.

    Ellers har jeg lest:
    To Rise Again At A Decent Hour
    The Narrow Road To The Deep North
    The Bone Clocks
    The Lives of Others
    J
    How to be both
    også har jeg begynt på Nora Webster.

    Syntes 80-bøker er ei veldig lang langliste, men er spent på kortlista!

    SvarSlett
  2. Det ser ikke ut til at noen andre enn oss (samt noen britiske og amerikanske aviser) har lagt merke til The People in the Trees. Hvorfor den ikke blir nominert til noe som helst skjønner ikke jeg.

    The Wake har jeg fremdeles ikke lest, men havner den på kortlisten skal jeg lese den. Håper du noen av Bookerbøkene kommer med?

    80 bøker er en lang liste. Derfor har jeg bestemt meg for å la være å begynne på bøker fra listen før vi får kortversjonen. Begynner jeg på noen av dem nå er de nesten garantert å ikke komme med neste uke.

    SvarSlett
  3. Jeg syntes også 80 var ekstremt langt, rene massakrene for å komme ned til 8.

    Jeg har lest:
    The Dog, The Zone of Interest, Doerr og halve Flanagan, men siden de fleste av disse bøkene hører med blant de amazon liker å anbefale meg, ligger en 20/30 av de rundt på forskjellige wishlist eller innkjøpt. Forbausende mange er blant annet å finne på storytel, så jeg regner med å ha lest/hørt en god prosent fra denne lista innen året er omme.

    The Zone of Interest var forresten ei svært forstyrrende bok, hverdagslig innside av konsentrasjonsleir fra tyserfokus, med en like hverdagslig kjærlighetshistorie som senter.

    SvarSlett
    Svar
    1. For syns skyld - halve Orfeo har jeg også lest, likte denne svært godt, men brukte for lang tid og purregebyrene hopet seg - har nå kjøpt den inn og satser på å gjøre ferdig - - innen rimelig tid -)

      Slett
    2. For å være rettferdig så begynner vel Bookerprisen med godt over 100 bøker, men de unnlater å offentliggjøre den listen. Likevel, fra 80 til 8 innebærer heftig mye kutting ja.

      Var det slik at du ikke likte Doerr? Jeg har forhåpninger til den.. The Zone of Interest begynte jeg såvidt på, men kom aldri skikkelig i gang. Tipper den blir den første jeg begynner på hvis den kommer på kortlisten. Passer ganske godt å lese bare noen uker etter at jeg besøkte Auschwitz.

      Orfeo var en av dem jeg ikke trodde ville være noe for meg, men som jeg synes virker interessant nok til å lese hvis den kommer på kortlisten.

      Du kommer nok til å ha lest betydelig flere av fjorårets og årets engelskspråklige enn meg innen utgangen av 2015. Skal følge nøye med for å få tips til hva jeg må lese og hva jeg bør styre unna.

      Slett
    3. Ja en 80-boks langliste er jo helt håpløs å begynne å lese. Det er et års iherdig lesing for min del.

      Ang. Dickens, jeg leste kommentaren din feil. Var på farta i går så alt gikk litt fort. Å ha første innlegg søndag 15 passer fint. :)

      Slett
    4. Da var det åtte, og alle er vel ganske tynne, så det burde være overkommelig.

      Supert, da kommer første innlegg på søndag!

      Slett
  4. Fint innlegg som jeg først så nå siden jeg har vært på reise en uke :-) Nei-- hvorfor finnes det ikke et godt norsk ord for literary fiction? Det må vi gjøre noe med. Ikke minst for å erte på oss alle de i Norge som syns at man er en uhelbredelig boksnobb hvis man liker krevende eller smale romaner. Det blir jo ramaskrik hvis man bruker et ord som literary fiction her til lands?!!

    Det var jo en fin Shortlist, og så supert med ALI SMITH! Vi får heie på henne, Labben. Forresten er jo noe av det fine med Folioprisen at den har gitt Bookerprisen konkurranse -

    Gleder meg til innlegg om Dept of Speculation, håper du får tid til å skrive noe :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det synes jeg så absolutt vi burde gjøre, erte på oss alle som misliker boksnobber. Og de få som mener det ikke er boksnobbete nok å lese bøker av Ali Smith og Jenny Offill.. de finnes nok de også. Det er for øvrig håpløst å ikke ha et norsk ord for literary fiction. Når folk spør meg hva jeg liker å lese holder det jo på ingen måte å si romaner. Da må jeg bruke tid på å forklare hvilken type romaner. Et dekkende ord hadde spart meg for mye tid og hodebry ;)

      Jeg er med i heiagjengen! Men det er ikke umulig jeg heier litt på Offill også. Skal forsøke å skrive noe om boken hennes nå. Tipper vi har mye bra fra kortlisten i vente.

      Slett